Radu Lazăr, CEO Endava: Despre creșteri sănătoase a businessului și ce faci pentru 300% profit

Radu Lazăr, CEO Endava: Despre creșteri sănătoase a businessului și ce faci pentru 300% profit

Astăzi avem un prim interviu în format video, în rubrica „Afaceri cu față umană” și vrem să vorbim, evident, despre oameni, și anume despre oamenii din IT. Unul dintre aceștia este Radu Lazăr, fața companiei Endava în Moldova, dar și în multe alte țări din Europa Centrală, companie membră a Asociației Investitorilor Străini din Moldova.
Amintim că invitații rubricii „Afaceri cu față umană” sunt membri ai Asociației Investitorilor Străini, care cuprinde cele mai mari companii din țară. În total, cei 20 de membri ai FIA au peste 22 de mii de angajați și investiții de peste 1,15 milarde de euro.

Este prima dată când fac un interviu cu un fost coleg de liceu. Am învățat ambii la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Chișinău și, Radu, ați absolvit în ’94, dacă nu greșesc, fiind a II-a promoție. Spiritul din acel timp, în liceul „Mircea Eliade”, era unul dacă nu revoluționar, cel puțin unul rebel. Mai aveți acel spirit? Cum se împacă el cu spiritul corporatist, într-o corporație internațională, listată la bursă?

Da, într-adevăr, erau timpuri revoluționare, rebele, dar totuși cred că mie personal liceul mi-a dat atât spirit de revoluționar și rebel, cât și un spirit conservator și de fapt, m-am învățat să le combin pe astea două și îmi prinde foarte bine această balanță pe care am prins-o pe parcursul anilor. Anume în job-ul pe care îl fac zi de zi. Partea rebelă și partea revoluționară îmi ajută foarte mult să promovez schimbările de care are nevoie compania, pe când conservatorul din mine mă oprește să păstrez lucrurile bune care sunt în companie.

Ați menționat compania, vă rog să ne povestiți care sunt lucrurile bune, cu care vă mândriți în companie și ce schimbări sunt necesare de făcut?

Eu mă bucur foarte mult că am ajuns să creștem foarte mult, de unde am fost acum vreo 15-20 ani. Apropo, acum în decembrie, compania va împlini 20 de ani. A început cu un grup de cinci oameni. Eu am venit în companie 13 ani în urmă. În prezent, de la acei cinci oameni, compania a ajuns la peste 6.000 de angajați și nu doar în două țări, dar în foarte multe, nici nu mai știu câte sunt acum. Sunt mai mult de două duzine de birouri în lume, practic pe toate continetele. Și sunt foarte bucuros că am contribuit la această creștere. Deci o companie, după cum am spus, de la cinci oameni a crescut la prima companie din Moldova listată la bursa din New York. Și fiind parte din această creștere, am ajuns și eu să contribui – cel puțin în Moldova numărul de oameni a crescut de la circa 350, când am venit acum patru ani până, la peste 1.000. Deci a fost o creștere fulminantă, la fel ca și creșterea întregii companiii, nu doar în Chișinău.

Este dificil să găsiți atât de mulți oameni în Moldova, calificați și motivați?

Foarte dificil, deși oameni sunt, din păcate, situația politică și economică îi impune să plece și acesta a fost unul din motivele pentru care piața de IT din Moldova, ca număr de oameni, nu a crescut în ultimii 10 ani. Deci, practic, a rămas la fel, poate s-a schimbat cu 5-10%, dar de principiu a rămas aceeași piață care a fost acum 10 ani.

Și cum vă motivați personalul ca să nu plece? Cum aduceți oameni noi? Vânați, pescuiți din școli?

Aici sunt mai multe întrebări. Prima – cum îi motivăm să vină la noi și să rămână la noi. În primul rând, cred că factorul principal este posibilitatea de creștere profesională și personală. Le oferim o carieră și posibilitatea să crească la ei acasă. Și nu în ultimul rând, le oferim beneficii pe care nu toate companiile le oferă în Moldova – un birou foarte bun, relativ nou, mai puțin de un an în urmă ne-am mutat în biroul nostru nou – și o cultură mai aparte. Mă mândresc cu faptul că în Endava avem o cultură aparte. E o cultură care nu amenință oamenii într-un fel sau altul, deci ei se simt liberi să creeze și să își facă lucrul și asta cred că este foarte important. În privința atragerii oamenilor si a super star-urilor, după cum am spus, le oferim o posibilitate de creștere, majoritatea oamenilor cu care ne mândrim au venit de pe băncile universităților. Au fost și oameni care au crescut și i-am angajat de pe piață, de la alte companii, dar și în cazul lor, ei au avut de petrecut ceva timp în Endava înainte ca să „împuște”, sa zic așa, și să își ia zborul și într-adevăr să se bucure de succes.

Întrebam de vânat sau pescuit oameni, având în vedere un subtext, dacă aveți și programe de colaborare cu universitățile, pentru a crește și a angaja oameni, deja știindu-i din timp.

Noi mulți ani în urmă am zis că vrem să cooperăm cu universitățile, și nu neapărat cu scopul de a atrage oameni în Endava. Scopul general a fost să dezvoltăm piața, de principiu, dar este și un atu să putem să atragem și talentele în Endava. De fapt, asta și facem acum, avem programe de colaborare practic cu toate Universitățile care predau IT – Universitatea de Stat, Universitatea Tehnică din Moldova, ASEM, Universitatea din Bălți – și lucrăm împreună ca să ajutăm tinerii specialiști, care ulterior tot noi îi angajăm. Vreau să spun că mă mândresc cu colegii mei și de întreaga companie care a făcut posibil ca în fiecare an, circa 200 de oameni să beneficieze de internship-uri, de practică, la noi în Endava și majoritatea dintre cei care fac practică la noi, ajung să fie angajați. Să zicem că circa 80-90% din ei sunt angajați.

Spuneți că ați deschis recent un nou sediu. Cum v-a afectat pandemia? Îl folosiți sau ați trimis oamenii acasă?

Fiindcă suntem o companie de IT, care de fapt se bazează pe oameni, în prim plan sunt oamenii, iar siguranța și securitatea lor stă în prim plan pentru noi. Din acest motiv, recomandarea noastră, din prima zi, pentru ei, a fost să lucreze de acasă și acum continuă să o facă. În același timp, birourile noastre sunt deschise și accesibile. Mulți oameni aleg să lucreze la birou și din acest motiv, am ajustat procedurile interne din cadrul oficiului, pentru a asigura securitatea lor și la locul de muncă. Dar de principiu, oamenii sunt liberi să aleagă de unde să își deruleze activitatea și pot veni oricând la serviciu.

Apropo de pandemie, în ce măsură v-au fost afectate operațiunile, în afară de prezența la birou?

Ar fi o minciună să spun că nu au fost afectate. A fost afectat și nu doar business-ul nostru, dar tot sectorul, în principiu au fost afectate toate sectoarele lumii. A persistat o mică panică, oamenii nu știau cum vor evolua lucrurile, cum va evolua economia în general și atunci impactul imediat asupra noastră, cel puțin, a fost o scădere a vânzărilor noi și câțiva din clienții noștri, care erau focusați pe domeniul de travel, de turism, au fost nevoiți să își închidă proiectele. A durat ceva timp, cred că o lună – două, poate trei, până când clienții și-au dat seama că nu e neapărat să își închidă afacerile, că se poate lucra și altfel.

Noi am reușit să ne mulăm pe situație și angajațiii noștri au reușit să dea dovadă de performanță chiar și de acasă. De fapt, au fost mai performanți de acasă în mediu cu 5% decât lucrând de la birou.

Radu Lazăr

O cauză a fost și adrenalina și modul de lucru și au vrut să se afirme în condițiile noi, dar de principiu au livrat un lucru calitativ. Datorită acestui aspect, peste câteva luni după începutul pandemiei ne-am revenit. Mai mult decât atât, suntem în deficiență majoră de oameni, de specialiși în domeniu și, de câteva luni, am redeschis angajările practic în toate categoriile de angajați. Plus, am lansat fără întârziere și programul de internship, care l-am derulat întotdeauna în toamnă.

Am văzut că le oferiți sprijin și medicilor, instituțiilor medicale.

Da, și iarăși țin să le mulțumesc angajaților, pentru că a fost un efort comun al Endavei și al angajaților, care au participat și au venit cu donații, iar compania doar a dublat aceste donații. De principiu, meritul aparține fiecărui angajat al nostru. Și da, le sunt foarte recunoscător pentru această faptă.

E îmbucurător acest gest de solidaritate. Voiam să revin un pic la lucrul de la distanță. Imaginea lucrătorilor din IT, dacă stai și citești pe internet, este că omul stă undeva pe un hamac pe o plajă din Goa și livrează de acolo. În ce măsură e posibil acest lucru?

Teoretic și de principiu e posibil, dar practic e dificil. Cred că e posibil în situațiile în care persoanele oferă servicii de consultare sau servicii individuale. În momentul în care noi livrăm contracte altor companii, în momentul în care sunt contracte foarte mari și presupun activități în echipă, lucrurile devin mai dificile. În primul rând apar întrebări cu lucrul în echipă, cot la cot, deci de principiu, când oamenii stau unul lângă altul, le este mai ușor să comunice. Chiar și acum, în situație de pandemie, se mai întâlnesc echipele și au simțul acesta de echipă, care îl mai păstrează și care este foarte important. Al doilea motiv pentru care ar fi dificil să o facem este că unii clienți au restricții legate de securitate. Deci, în unele cazuri suntem impuși să lucrăm dintr-o anumită zonă sau de pe IP-uri anumite, asigurând securitatea fizică și informațională a zonei din care lucrăm. Unii clienți au insistat să continuăm lucrul din birouri, chiar și în cadrul pandemiei, din motive de securitate. Noi vorbim despre nume foarte mari în lumea financiară mondială. Un al treilea motiv din care îmi pare că va fi foarte dificil să o facem sau chiar imposibil este cadrul fiscal. Deci, din moment ce o persoană lucrează în afara țării, noi ca și companie suntem responsabili, într-un fel sau altul, de taxele aferente acestei persoane. Noi, ca și companie, ar trebui deja să achităm anumite taxe în zona în care lucrează persoana. Deci, din punct de vedere legal, este foarte dificil, deși cred că ar fi posibil.

Am înțeles. Ați atins mai devreme tema serviciilor, produselor pe care le vindeți. Ați putea să ne povestiți un pic mai mult despre clienții dumneavoastră, care este cel mai mare contract, care este cel mai mare produs făcut sau livrat?

Și da și nu. Pot să vă spun despre ce tip de client este vorba, dar nu pot să le spun pe nume din cauza restricțiilor contractuale pe care le avem. Este vorba despre companii de plăți, este vorba despre companii în domeniul financiar, marea majoritate sunt din Moldova.

Mai mult de jumătate din serviciile pe care le prestăm, le oferim companiilor din sectorul de plăți.

Radu Lazăr

Mai sunt companii și din alte sectoare, asigurări, transport, media. De principiu, noi nu facem produse, noi le oferim servicii, noi facem design și livrăm sisteme. De principiu, preferăm să le vindem soluții. Din moment ce vine la noi un client cu o problemă de business, de regulă, nu doar de IT, noi îi oferim soluția care implică și partea de IT. Noi încercăm să soluționăm problema cap-coadă. De aceea, zic că suntem o companie de soluții sau de servicii, nu de produse. Produse, din păcate, noi nu avem. Acele produse pe care le facem, sunt produse de uz intern – acceleratoarele pe care le folosim pentru dezvoltrea serviciilor și a soluțiilor mai rapide și mai calitative.

Pavel Durov, când a plecat din Rusia și a vândut VKontakte, anunțase pe internet că e în căutarea unei țări mici, călduroase, unde să dezvolte Telegramul. Din păcate nu a ales Moldova și întrebarea mea este de ce? Ce l-a împiedicat sau ce l-a făcut să prefere o altă țară și, în context, cum se simte Endava aici?

Nu pot să dau motivul exact, pot să fac doar presupuneri. E greșit să presupui că nu contează originea produsului sau a serviciului, în special în situația când vrei să vinzi pe o piață anumită. În momentul în care Durov, în cazul dat, are ca scop monetizarea produsului pe piața din vest, adică pe piața Europei sau Americii de Nord, era și normal să aleagă una din țările din arealul dat drept o zonă în care să își bazeze business-ul. Așa și a făcut. A ales Germania. În cazul Endavei, situația este un pic diferită, pentru că noi până la urmă suntem o companie care, cum să spun „We have incorporated”. Deci noi ne-am înregistrat și suntem în ochii pieții din vest o companie englezească. Ăsta a fost și un motiv inițial pentru care noi am mutat înregistrarea companiei din Moldova în Marea Birtanie. Clienții preferă să cumpere de la comanii care se află lângă ei. Nu contează de unde faci livrarea, atâta timp cât vânzarea și suportul clientului o facem de lângă el. Acesta a fost un motiv care ne-a permis să ne mărim afacerea și în Moldova și în România. Am crescut foarte mult în aceste două țări, după care deja ne-am extins și în alte țări din regiune. Și de principiu, avem talente, avem piața IT, ar fi fost păcat să nu profităm de aceste atu-uri. Încă o chestie foarte importantă, noi din principiu încercăm, ca și companie, să livrăm serviciile noastre nu prin offshor. Asta e diferențierea noastră principială față de companiile din aceeași Indie. Deci există o diferență, un gap între zona în care se află clientul și zona în care se află dezvoltatorul. Și nu e vorba doar de diferența de timp, e vorba și de diferența de cultură. Pe cât ne mișcăm mai aproape de zona Europei de Vest, cu atât e mai aproape cultura noastră de cultura lor și acesta este un atu. Fix așa încercăm să livrăm, de exemplu pentru piața din SUA preponderent cu oamenii din regiunea Americii de Sud. La fel cred că, eventual, când deschidem operațiunea în Asia, vom avea livrări și în unele țări din Asia. Rămâne de văzut.

Climatul de afaceri din Moldova este ideal? Ce ați schimba?

Întrebarea e ambiguă, pentru că însuși cadrul legal este ok, cu mici excepții pe care încercăm să le adresăm în cadrul asociațiilor în care suntem membri, inclusiv prin FIA (Asociația Investitorilor Străini). În același timp, avem deficiențe.

Noi suntem afectați nu doar de cadrul legal, dar ne afectează foarte mult situația politică și economică. Noi investim ani de zile, de zeci de ani de zile în universități, în talente noi, în piață de principiu, iar piața a rămas la aceeași mărime. Făcând același lucru în România, piața mai mult decât s-a dublat, în ultimii mai puțin de 10 ani.

Radu Lazăr

Asta e provocarea cea mai mare, să poți crește odată cu piața, pentru că clar nu ne dorim să acaparăm piața, când vorbesc despre piață, nu vorbesc despre piața de desfacere, ci despre piața de talente. Nu dorim să fim cea mai mare companie, chiar ne dorim să avem concurenți mari.

Aș vrea să revin acum un pic la Radu Lazăr. Ce faceți în timpul liber, dacă vă rămâne timp liber?

Există timp liber, nu e o problemă. În vacanță mai citesc, dimineața mai alerg. În ultimul an, mai bine spus în ultima jumătate de an am redescoperit o veche pasiune. Am început să practic windsurfingul 15-17 ani în urmă. Și acum am reînceput cu mare plăcere la lacul Ghidighici. Vânt nu este în Moldova permanent, dar este foarte ok.

Ce cărți preferați să citiți?

Citesc de toate. În ultimul timp chiar nu am citit nimic din domeniu. Am citit niște chestii autodidactice, dar nu sunt cărți. Cartea pe care ultima am citit-o, mi-a placut și am înțeles-o. Este Dystopia de George Orwell „1984”. Ultima dată am citit-o când eram copil și nu prea s-a lipit atunci, dar acum a fost timpul potrivit să o citesc.

Karl Marx spunea în„ Capital” că nu există crimă la care capitalul nu s-ar deda de dragul unui profit de 300%”. Sunteți de acord?

Și da și nu. Depinde foarte mult de oamenii care dețin capitalul. Știu diferite exemple. În unele cazuri ideile și valorile ar putea să fie false și atunci unica valoare ar putea să fie banii, iar în unele cazuri nu. Eu am văzut de toate și din această cauză nu pot să dau un răspuns.

Dle Lazăr, vă mulțumesc foarte mult pentru acest interviu și vă urez creștere împreună cu piața.

 

https://agora.md/stiri/78354/despre-cresteri-sanatoase-a-businessului-si-ce-faci-pentru-300-profit-interviu-cu-radu-lazar-ceo-endava-video?fbclid=IwAR1cLPuPwexOmruGouQaKoPeoO2IerUbkYFwTuU3dVaBJkhKLqpSZk0E8mM