Barkin Secen, CEO Moldcell “Pentru investitori este important nu doar să facă profit, ci și să contribuie la dezvoltarea țării și a societății”.

Barkin Secen, CEO Moldcell “Pentru investitori este important nu doar să facă profit, ci și să contribuie la dezvoltarea țării și a societății”.

Starting September 22, a series of FIA members’ interviews will be presented, in the context of the Association 17th anniversary.

The interviews were conducted by Vitalie Condratchi, being published on the Agora.md portal and entitled “Business with a human face”.

The first in the series of interviews is Mr. Barkin Secen, CEO of Moldcell: “It is important for investors not only to make a profit, but also to contribute to the development of the country and society.

Internetul a schimbat esențial viața noastră în ultimii 30 de ani, de la modul în care se fac multe afaceri, la procesul de învățământ. Trăim cu senzația că telefoanele mobile și oportunitățile deschise de acestea au fost mereu cu noi și ne-ar fi foarte greu să ne descurcăm fără ele. Cum au evoluat însă afacerile în această zonă ne întrebăm prea rar. Din acest motiv, primul din seria de interviuri „Afaceri cu față umană” l-am realizat cu Barkin Secen, director general Moldcell.

O mențiune importantă, toți invitații acestei serii de interviuri vor fi membri ai Asociației Investitorilor Străini, care împlinește săptămâna aceasta 17 ani și cuprinde cele mai mari companii din țară. În total, cei 20 de membri ai FIA au peste 22 de mii de angajați și investiții de peste un miliard și 150 de milioane de dolari.

Dle Secen, în anul curent se împlinesc 20 de ani de când avem Moldcell pe piața noastră. Cum au fost acești 20 de ani? Ce evenimente vi s-au întipărit în memorie cel mai mult?

Barkin Secen: Au fost multe evenimente importante. În primul rând, faptul că am venit pe o piață pe care activa în condiții de monopol o altă companie. Pentru noi aceasta a fost o provocare, însă pentru economia țării – o contribuție enormă la dezvoltare, iar pentru clienți – posibilitatea de a-și alege operatorul. Apoi au urmat desigur lansarea 3G și 4G, care în 2012 le-au oferit clienților acces la transferul de date cu viteză bună. Anul 2014, când a avut loc licitația pentru noua frecvență, a reprezentant o realizare importantă, a fost un nou început.

Ce mă bucură sunt indicatorii financiari și cota de piață. Evoluția rulajului nostru în ultimii 8 ani reprezintă o mare realizare. Acum suntem o companie puternică și solidă, suntem extrem de mulțumiți de performanța companiei și de starea ei financiară. Pe piața europeană a telecomunicațiilor este destul de dificil să rămâi o companie sigură acum, dar noi deja avem un puternic fundament organizatoric și de curând, un nou acționar – CG Cell Technologies DAC. În plus, pandemia ne-a dat oportunitate de a ne testa. Am continuat să plătim salariile celor 500 de angajați de birou fără să le creăm dificultăți dealerilor noștri. În plus, am încercat să ajutăm societatea printr-o serie de activități de responsabilitate socială corporativă. Recent, am donat câteva aparate de ventilare a plămânilor pentru persoanele infectate cu COVID-19, care într-adevăr suferă. A fost un pic cam scump, dar cred că pentru oricine ar fi. Deci, suntem o companie foarte solidă și puternică, ceea ce este benefic și pentru țară. Acestea sunt cele mai importante evenimente pe care le-aș putea spune. Să ajungi la acest punct nu este ușor. Noi am reușit.

 

Despre activitățile SCR voiam să vă întreb mai târziu, dar dacă ați menționat, vă rog să dezvoltați ideea. Ce alte activități SCR a întreprins Moldcell în Moldova și de ce?

Barkin Secen: Cele mai multe activități sunt legate de dezvoltarea industriei IT desigur, ajutăm tinerii să își dorească să se implice mai mult în IT, deoarece acesta e viitorul. Suntem într-o perioadă în care totul se schimbă în această lume. Toate economiile se schimbă, definițiile noastre se schimbă, iar sectorul IT poate fi motorul principal al dezvoltării. Noi deja elaborăm multe proiecte în ultimii ani.

În același timp observăm cât de indispensabil a devenit Internetul, mai ales în ultimele 6 luni. Recent am lansat Strategia comună de CSR care se numește Digitally Responsible. Moldcell prestează serviciul Internet fără de care nu ne mai imaginăm viața, suntem responsabili de felul în care copiii noștri accesează și utilizează Internetul. Vrem ca Internetul să fie sigur pentru toți copii din Moldova. Proiectul educațional #InternetFărăGriji dedicat siguranței online este un proiect de succes dar și de suflet pentru că e implementat de voluntarii companiei Moldcell – Purple Team.

În plus, recent, din cauza pandemiei de COVID-19, noi am decis să ajutăm industria sanitară, în special medicii. Ei chiar au nevoie de ajutor.

Noi avem tendința în țări ca Moldova să zicem că Guvernul trebuie să facă totul. Însă nu doar Guvernul, ci și societatea și companiile mari trebuie să facă ceva, dacă pot.

Barkin Secen

Este responsabilitatea companiei, și a altora, să facem ceva, iar noi nu vrem medicii noștri să lupte singuri. Ei sunt ca într-un război. Situația e aceeași. Poți să îți imaginezi că fiecare doctor, în fiecare zi își sărută copilul de dimineață, îi spune la revedere și pleacă la război. Și gândiți-vă că sunteți în permanență cu pacienți infectați în jurul vostru. Ei au acest risc, risc de a aduce infecția copilului său. În opinia mea, ei fac o treabă perfectă în Moldova. Am văzut cu ochii mei și, din păcate, simt că ei nu sunt apreciați suficient. Noi trebuie să apreciem toți doctorii, asistentele medicale, pe toți cei implicați cât mai mult posibil. Eu cred că aceasta a fost cea mai mare lecție pentru toată lumea – de a învăța să prețuim importanța acestor oameni. Vreau să spun că fiecare din ei este un om de știință. Noi trebuie să înțelegem că ei sunt foarte importanți din punct de vedere intelectual, ei sunt mult mai importanți decât oricare dintre noi. Noi încercăm să îi ajutăm din punct de vedere al comunicării telefonice, cu alimente, pe care le livrăm zilnic. Am încercat să oferim sisteme de ventilare, atât timp cât posibilitățile noastre financiare ne permit, să livrăm măști sau echipamente de protecție. Nu putem doar să așteptăm că Guvernul va rezolva totul. Trebuie să acționăm și să facem ceva noi înșine ca să ajutăm Guvernul, să ajutăm industria sanitară cât putem.

Acest lucru este de apreciat. Mulțumim. Să mai vorbim un pic despre pandemie. Cum a afectat aceasta business-ul dumneavoastră? Vânzările, traficul de internet? S-au schimbat tendințele de comportament ale consumatorilor?

Barkin Secen: Desigur, tendințele s-au schimbat foarte mult. Pe timp de pandemie, în special în perioada când a fost carantina, oamenii au avut nevoie de telefoanele sau calculatoarele lor foarte mult. Ei și-au dorit să se conecteze la internet, să obțină informații sau cel puțin să vorbească cu familiile lor de peste hotare sau din țară, pentru că nu aveau posibilitatea să se vadă. Însă, desigur, folosești Internetul mobil atunci când ești în afara casei, iar atunci când stai acasă te conectezi la Wi-Fi.

Noi desigur că am fost afectați. Bineînțeles, canalele noastre de vânzări au fost afectate, magazinele și vânzările cu amănuntul fiind închise pentru mult timp. Desigur, și anterior aveam vânzări online, însă acum o lungă perioadă de timp am avut doar vânzări online. Totuși, am reușit să ne menținem bine în perioada pandemiei. Acum, începem să revenim la normal.

Roaming-ul este afectat foarte mult. Companiile de telecomunicații au fost criticate pentru tarifele mari la roaming, dar de fapt acești bani îi încasează companiile ce terminau apelurile. Totuși, roamingul era o sursă de venit, pe care acum nu o avem pentru că nimeni nu vine în Moldova și oamenii noștri nu pot pleca în afara țării prea ușor. Totuși, noi deja ne încadrăm în această nouă normalitate și încercăm să supraviețuim.

Toate companiile de telecomunicații pot furniza Internet pentru doar jumătate din populația lumii.

Barkin Secen

Pandemia a coincis cumva cu schimbarea proprietarului companiei. Ce schimbări în strategie, poate în proiecte și investiții noi aduce această schimbare?

Barkin Secen: De fapt, acționarii noștri s-au schimbat chiar în timpul pandemiei, ceea ce a reprezentat un alt succes. Noi avem noi acționari, CG Group, și putem face noi investiții, nu doar în Moldova, ci în toată regiunea Europei de Est. Moldcell a fost prima investiție în această industrie, de aceea echipa Moldcell este implicată în extinderea CG Group în Europa de Est. De fapt, cea mai mare parte a timpului meu acum mă ocup de identificarea unor oportunități investiționale noi. Acum, pregătim și în Moldova noi investiții, pentru a lansa noi produse, surprize inclusiv pe partea de servicii mobile, a extinde vânzările cu amănuntul.

Le așteptăm cu nerăbdare. Care credeți că sunt tehnologiile care vor schimba piața telefoanelor în următorii 5 ani?

Barkin Secen: Este ceva normal că lucrurile se schimbă și nimeni nu știe exact cum se va întâmpla, altfel ar deveni miliardar. Noi încercăm, desigur, să înțelegem evoluțiile și să le prezicem. Există câteva fapte, unul dintre care este că toate companiile de telecomunicații pot furniza Internet pentru doar jumătate din populația lumii. Să presupunem că suntem 8 miliarde și doar 4 miliarde de persoane au acces la un Internet mobil de calitate. Wi-Fi-ul nu contează acum. Deci, există un potențial foarte mare și eu mă aștept la anumite schimbări de tehnologie în ceea ce privește această acoperire a rețelei în toată lumea. Vreau să spun că accentele sunt foarte bine văzute, dacă te uiți la ce face Starlink cu sateliții lor care intră în viața noastră foarte rapid și vor schimba toate industriile foarte rapid și peste tot. Starlink reprezintă un risc și pentru noi, dar suntem pregătiți pentru asta. Dacă va fi ceva bun pentru clienți, noi nu putem evita asta. Deci, eu mă aștept că vor apărea ceva schimbări legate de conexiunea la internet în următorii 2-3 ani.

Încă în 2005 se spunea că internetul a ucis sau în curând va ucide afacerile din telefonie. S-a adeverit prezicerea sau zvonurile despre moartea telefoniei au fost exagerate?

Barkin Secen: Se spunea că internetul va ucide industria GSM și acea tehnologie a murit. Noi continuăm să oferim 3G, 4G și în viitor 5G. Nu ne-a ucis, ci ne-a schimbat perspectiva și oamenii se conectează la Internet prin intermediul nostru. Internetul ne-a ajutat. În unele cazuri, internetul ne-a ajutat să creștem, deoarece numărul de persoane care folosesc aceste tehnologii crește și noi reușim să avem venituri din Internet, în timp ce, desigur, apelurile internaționale le-am pierdut, la fel ca și SMS-urile. Hai să spunem așa, Internetul ne-a deschis uși noi, iar în industria noastră, dacă te adaptezi la schimbări, supraviețuiești.

Care este cea mai inovativă aplicație a datelor cu caracter personal de la clienții Moldcell pe care ați făcut-o sau ați  utilizat-o? De ce, de exemplu, nu putem folosi în Moldova o aplicație pentru a supraveghea persoanele suspecte de COVID-19 sau aflate în carantină, așa cum s-a făcut în alte țări?

Barkin Secen: De fapt, nu toate țările au făcut asta. Unele țări au încercat și au avut probleme, căci trebuie să fim atenți la siguranța clienților noștri. Noi, la Moldcell, suntem extrem de grijulii și respectăm standardele europene legate de datele cu caracter personal. Uneori, suntem nevoiți să luptăm cu unele organizații pentru a proteja datele cu caracter personal ale clienților noștri.

Totuși, nu am un răspuns concret la întrebarea de ce în Moldova nu am făcut asta. Dar hai să privim din altă perspectivă, să zicem că avem o aplicație care urmărește persoanele infectate. Eu nu sunt sigur că asta va rezolva problema, pentru că cea mai mare problemă e că 60-70% din persoanele care au fost infectate nu prezintă simptome. Simțindu-se perfect sănătoși, ei nu cheamă medicul și continuă să contacteze cu alte persoane și să le infecteze. Deci, ce ne va ajuta mai mult, să facem mai multe teste, ca în Germania, sau să urmărim persoane?

Eu cred că noi trebuie să susținem doctorii noștri, oamenii de știință, să îi ajutăm să găsească un tratament eficient, trebuie să acceptăm COVID-ul în viața noastră și să ne învățăm să ducem un mod de viață sănătos.

Barkin Secen

Apropo de COVID și tehnologii. 5G oferă posibilitatea de a introduce chip-uri în capul moldovenilor?

Barkin Secen: De ce cineva ar vrea să pună chipuri moldovenilor?

Știți toate miturile și știrile false despre 5G și chip-uri în cap. Cum cineva poate să creadă în această idee?    

Barkin Secen: Nu sunt persoana care urmărește teoriile conspirațiilor și în ceea ce privește aceste zvonuri, voi fi scurt. Acum 20-25 de ani, în multe țări, oamenii erau împotriva comunicării mobile și era foarte mult PR negru la această temă. Oamenii erau uciși când construiau antene în unele regiuni. Astfel, media are o responsabilitate foarte mare pentru livrarea unor informații veridice, demonstrate științific pentru întreaga comunitate. Media ar trebui să-și ia acest rol în serios și să facă investigații despre utilitatea tehnologiilor, dacă sunt dăunătoare sau folositoare pentru oameni. Ei ar trebui să livreze informații corecte întregii societăți.

De ce cineva ar avea nevoie de chip pentru a te urmări? Nu e nevoie de chip pentru a te urmări, aceasta deja e posibil.

Dacă cineva vrea să te urmărească, are posibilitatea să o facă și fără chip. Eu cred că tehnologiile reprezintă realitatea vieții.

Barkin Secen

Cu fiecare nouă utilizare a tehnologiilor și a telefoniei mobile, suntem mai aproape de o nouă eră. Însă, trebuie să folosim tehnologiile într-o manieră în care ne protejează mintea și intimitatea noastră. Ca să rezum, eu cred în cercetările științifice. Eu nu cred în chiar tot ce văd pe internet. Trebuie să fim prudenți.

Analizând activitatea dvs de 20 de ani în Moldova, cum apreciați climatul de afaceri moldovenesc și cum  Asociația Investitorilor Străini v-a ajutat în promovarea inițiativelor dumneavoastră?

Barkin Secen: De fapt, motivul de a fi membri ai Asociației Investitorilor Străini este de a putea contribui cu ceva la dezvoltarea țării în care ne desfășurăm activitatea. Pentru investitori este important nu doar să facă profit. Dacă obținem venituri în această țară, noi trebuie să contribuim și la dezvoltarea țării și a societății. Și cred că Asociația Investitorilor Străini face o treabă bună, aducând ceva nou pe piață.

În ceea ce privește climatul de afaceri din Moldova, voi spune foarte sincer, Moldova este o țară foarte tânără, sub 30 de ani. Prin urmare, sunt foarte multe provocări. Sunt în Moldova din 2009, iar când te uiți împrejur, putem vedea dezvoltarea rapidă a societății moldovenești și a infrastructurii țării. Eu văd o dezvoltare bună, dar ceea ce mă surprinde în Moldova sunt oamenii, chiar și soția mea. Vouă vă place foarte mult să vă criticați…

Barkin Secen

Desigur, trebuie să oferim feedback, să lucrăm asupra greșelilor, dar trebuie să vedem și lucrurile bune și să apreciem ce se întâmplă cu noi. Chișinăul este un oraș frumos, Moldova este o țară frumoasă. Există foarte multe resurse pentru dezvoltarea industriilor cu potențial, cum este agricultura. Voi aveți pământuri foarte bune pentru agricultură. Industria telecomunicațiilor poate fi dezvoltată, pentru că aveți o viteză perfectă a Internetului care acoperă toată țara și companiile IT se dezvoltă deja. Sunt și investitori străini și câteva companii locale de IT, pe care le apreciez foarte mult. Eu am foarte mulți colegi care au crescut în Moldcell și sunt profesioniști de top în companii mari în toată lumea. Noi am lucrat împreună, iar ei au plecat în Europa, în Suedia, în Germania să lucreze. Un alt lucru bun în această țară este faptul că persoanele care pleacă nu rup relațiile definitiv cu orașele sau satele de baștină. Ei țin legătura cu această țară.

 

Eu cred că Moldova este un loc bun pentru investiții pentru că oamenii aici sunt buni, cu o inimă bună. Poți rezolva orice problemă aici prin comunicare și discuții. Deci, eu cred că Moldova este o țară bună pentru investiții. Pentru investitorii buni desigur, căci există investitori buni și răi. Moldova ar trebui să fie mult mai selectivă, atunci când vine vorba de investitori.

Barkin Secen

Ați putea descrie locurile care vă plac cel mai mult în Moldova sau poate există locuri în care nu ați fost încă și ați dori să mergeți?

Barkin Secen: Eu știu fiecare oraș și sat din Moldova. Nu am întâlnit pe cineva care să știe mai multe despre Moldova decât mine. Ultimii 10 ani am călătorit prin regiuni și am deschis magazine  Moldcell. După cum v-am spus, îmi plac peisajele foarte mult. Dacă insistați să vă spun ce locuri îmi plac, atunci pot spune că centrul Chișinăului îmi place, pentru că văd multe clădiri care se restaurează și se reînnoiesc. Eu sper că nu voi vedea clădiri înalte în centrul orașului.

Îmi place Soroca. Nu știu de ce, dar am un sentiment plăcut atunci când vorbesc despre Soroca. Îmi place și sudul țării, Comrat, Ceadîr-Lunga. Este interesant că foarte mulți turci nu știu despre găgăuzi, însă venind aici, poți vorbi un dialect diferit decât cel turcesc, ceea ce este fascinant.

Propun să vorbim un pic despre dumneavoastră. Cum ați ajuns în Moldova?

Barkin Secen: Eu lucram la sediul central al precedentului acționar. De aceea, eu am călătorit prin multe țări. Înainte de Moldova, eu am lucrat în țări ca Nepal, Azerbaidjan, Kazahstan și altele. A apărut un post de muncă aici, am fost întrebat dacă aș vrea să mă ocup de o partea operațională. În 2009 mi s-a propus și am acceptat și iată că sunt de 11 ani aici.

Ați putea să ne povestiți despre pasiunile dumneavoastră care le practicați în timpul liber?

Barkin Secen: În primul rând, eu nu sunt o persoană foarte interesantă. Eu sunt o persoană de afaceri tipică și nu am pasiuni interesante. Dar eu citesc foarte mult. Nu doar cărți, dar și articole foarte multe. De 20-25 de ani eu citesc și ziua și noaptea. Unele persoane au o pasiune față de istorie, ceea ce e foarte important. Eu însă mereu încerc să aflu, ce se va întâmpla în viitor.

Dle Secen, vă mulțumim!