„Afaceri cu față umană” ți-l aduce azi pe Serghei Martînov, director general METRO Cash & Carry Moldova

„Afaceri cu față umană” ți-l aduce azi pe Serghei Martînov, director general METRO Cash & Carry Moldova

Ne-am obișnuit să avem totul la îndemână, toate produsele pe raftul lor, sigure și verificate, să plătim cu cardul și chiar să ne fie livrate acasă. Însă în Moldova lucrurile nu au fost mereu așa, iar unul dintre promotorii comerțului modern a fost primul retailer internațional – METRO Cash & Carry Moldova – venit la Chișinău încă în anul 2004.
În interviul de astăzi, Vitalie Condrațchi a discutat cu directorul general Serghei Martînov, care este chiar de la deschiderea companiei parte a echipei. Cum s-au schimbat regulile de joc pe piața internă, ce beneficii primesc producătorii locali, dar și consumatorii, ce impact a avut pandemia de COVID-19 asupra comerțului, și altele citiți în cele ce urmează.
Amintim că invitații acestei serii de interviuri sunt membri ai Asociației Investitorilor Străini, care activează în Moldova deja de 17 ani și cuprinde cele mai mari companii din țară. În total, cei 20 de membri ai FIA au peste 22 de mii de angajați și investiții de peste 1,15 milarde de euro.

 

Vreau să fiu un exemplu pentru copii mei. Îmi doresc ca și ei să lase o amprentă în comunitățile unde vor activa.”

Serghei Martînov

 Dle Martânov, dvs. faceți parte din echipa Metro Cash & Carry de 15 ani, adică de la deschiderea companiei pe piața moldovenească. Ce a rămas neschimbat în acești 15 ani? Ce s-a schimbat?

Sunt parte a echipei METRO Cash & Carry Moldova din anul 2004, perioadă în care am cunoscut evoluția companiei din diverse perspective. După o perioadă îndelungată de colaborare, împreună cu colegii mei tratăm compania ca și propria afacere. Criza actuală ne-a mobilizat imediat pentru a proteja oamenii dar și a asigura continuitatea afacerii pe care o dezvoltăm de peste 15 ani. Ceea ce a rămas neschimbat în toata această perioadă este spiritul antreprenorial și grija față de clienți și angajați. S-au schimbat strategiile și acțiunile pe care le întreprindem, însă valorile au rămas aceleași.

 

Puteți să ne povestiți despre începutul magazinelor Metro în Moldova? Care au fost greutățile întâmpinate?

Am deschis primul magazin la Chișinău pe 9 decembrie 2004 și primii ani ai companiei în Republica Moldova n-au fost ușori pentru noi. Fiind primul retailer internațional în Moldova, a trebuit să punem bazele comerțului modern și să contribuim la adaptarea cadrului normativ în domeniul comerțului interior. Ne-am adaptat din mers la așteptările consumatorului și am ajutat furnizorii și producătorii autohtoni să învețe să lucreze cu standarde în comerțul modern. Am întâlnit și rezistență pe parcurs, însă e important că am reușit. Am reușit să dezvoltăm parteneriate durabile cu furnizorii și partenerii noștri. Am investit mult în crearea și dezvoltarea echipei, ceea ce asigură succesul afacerii până în prezent.

 

Acest drum de modernizare a comerțului în Moldova l-ați parcurs singuri sau ați avut parteneri și aliați?

Am avut alături Asociația Investitorilor Străini, unul dintre partenerii noștri valoroși. FIA contribuie mult la facilitarea dialogului dintre investitorii străini și autoritățile statului. Am lucrat împreună la îmbunătățiri ale legislației muncii, fiscale, vamale, legii comerțului interior, diverse proiecte de mediu, precum și asupra altor transformări care au contribuit la eficientizarea activității antreprenoriale și a economiei în general.

METRO Cash & Carry Moldova a stat la fondarea acestei organizații și, prin rolul și misiunea sa, ne leagă multe lucruri comune, pentru că este și un liant al comunității investitorilor străini în Moldova.

Cum a influențat Metro piața moldovenească? Ce oportunități a deschis pentru cetățeni, companii și producători locali?

Fiind primul retailer internațional care a investit în Moldova, METRO a fost compania care a pus bazele comerțului modern și a adus și standarde internaționale în acest domeniu. Aici vorbim de standarde de calitate și sisteme de management a calității, dar și de procese. A fost adaptat cadrul legislativ pentru a corespunde standardelor comerțului modern. Pe parcursul întregii perioade, dezvoltam planuri de afaceri sustenabile cu partenerii, lucram îndeaproape cu furnizorii locali pentru a asigura standarde de calitate la întreprinderile lor și pentru a asigura continuitatea lanțului de livrare. O buna parte dintre furnizori și producători locali și-au dezvoltat afacerile anume datorită colaborării cu noi în această perioadă de aproape 16 ani de activitate. Totodată, am contribuit la dezvoltarea pieței forței de muncă și am adus și oferit condiții corecte de muncă pentru angajați. Am fost printre primele companii care am creat cultură corporativă în afaceri, implementând procese de conformitate și principii în afaceri.

Dezvoltăm în continuare parteneriate cu producători și furnizori locali pentru a dezvolta afacerea și totodată pentru a contribui la dezvoltarea economiei naționale, aceasta fiind una din responsabilitățile sociale corporative pe care le promovăm.

Serghei Martînov

Cum a influențat piața internă, dar și strategia Metro, venirea altor jucători internaționali?

Orice jucător nou în piață dezvoltă concurența și aduce beneficii atât consumatorilor, cât și economiei în general. Salutăm venirea noilor jucători pe piață și acest fapt ne-a ajutat să reconfirmăm strategia noastră pe termen lung și să reconsiderăm poziția noastră în raport cu structura nouă a pieței. În acest sens ne-am reconfirmat politica de sortiment și preț în raport cu piața și dezvoltăm servicii noi. Anul trecut, am lansat livrarea la domiciliu pentru clienți persoane fizice. Observăm tendințe de migrare treptată din comerțul tradițional către cel modern, iar acest fapt contribuie la dezvoltarea pieței și un grad mai înalt de transparență fiscală.

Ați menționat de mai multe ori parteneriatele cu producătorii locali. Câte poziții tarifare are Metro și ce proporție de raft este alocată producătorilor locali? Cum lucrați cu ei și ce susținere le oferiți?

Avem peste 25 mii de articole în vânzare, iar din sortimentul nostru de produse alimentare, mult peste 50% din produse sunt mărfuri care provin de la producătorii și furnizorii locali. Ne-am propus să dezvoltăm parteneriate locale cu mai bine de 10 ani în urmă, deoarece am ales să fim aproape de clienți și să susținem afacerile locale. Acesta este un motiv important care ne face să fim apreciați de parteneri, dar și de clienții.

Ce le lipsește producătorilor locali ca să intre în rețelele internaționale de comerț?

Activând în comerț o perioadă îndelungată, am avut posibilitatea să cunosc piața și producătorii îndeaproape. Mă bucur să văd mulți furnizori care au gândit antreprenorial, și–au adaptat modelul de business în timp și au reușit în afaceri. Pentru a avea acces în rețele comerciale furnizorii trebuie să asigure competitivitatea produselor, continuitatea livrărilor și managementul calității.

De ce oamenii trebuie să aleagă Metro? Dar companiile?

Clienții decid să facă cumpărăturile la noi pentru că acoperim așteptările lor printr-un spectru mai larg de produse. Clienții profesioniști – pentru că găsesc sortimentul și calitatea necesară pentru desfășurarea afacerilor. 

Foarte important aici este politica de preț corectă, însoțită de servicii complexe, inclusiv servicii de livrare.

Serghei Martînov

În perioadă pandemiei am implementat imediat măsuri de protecție ceea ce a asigurat percepția clientului că METRO este un loc sigur pentru cumpărături. Consumatorii casnici, pe lângă beneficiile menționate mai sus, știu că METRO este destinația pentru cumpărături de volum dar și locul unde găsești „totul sub un singur acoperiș” și cu o deservire profesionistă. Mai nou facem și livrare la domiciliu către clienții persoane fizice, prin urmare am adăugat încă un motiv de a alege METRO.

Ce schimbări a adus pandemia în comportamentul consumătorilor și cum a reacționat Metro la acestea?

Pandemia este o experiență nouă și a venit cu foarte multe provocări pentru noi toți, iar noi am încercat să ne adaptăm și să facem față acestor provocări în cel mai eficient mod. Într-adevăr, comportamentul consumatorilor s-a schimbat de la declanșarea pandemiei, în primele două luni fiind caracteristică o panică generală și frica unei crize alimentare, iar consumatorii se avântau sa procure alimente pentru a le depozita. În primul rând, am implementat măsurile necesare pentru a proteja angajații și clienții și am asigurat continuitate în aprovizionarea cu alimente. Am creat un mediu sigur pentru cumpărături și totodată am organizat o campanie de comunicare pentru a reduce îngrijorările legate de continuitatea produselor alimentare în magazine.

 

Ce lecții trebuie să extragem din pandemia de Covid-19?

Personal, cred că încă urmează să facem concluzii. Cele mai importante lecții sunt despre empatie și despre grijă față de oameni. Sănătatea, securitatea și bunăstarea oamenilor trebuie să devină o prioritate pentru toți. Ar trebui să ne unim eforturile pentru a crea o comunitate mai responsabilă.

 

Ce vă motivează în fiecare zi să depuneți efort pentru dezvoltarea afacerii Metro?

Mă motivează rezultatele pe care le obținem și echipa de profesioniști pe care o am alături. Mă motivează faptul că fiind născut în Moldova, prin ceea ce fac contribui la creșterea economiei acestei țări, dar și la dezvoltarea echipei pe care o conduc. Mai am și motivația personală, vreau să fiu un exemplu pentru copii mei. Îmi doresc ca și ei să lase o amprentă în comunitățile unde vor activa.

 

Mulți colegi au venit împreună cu dvs încă de la începutul Metro. Cum vă motivați și creșteți echipa?

Pe parcurs activitatea a devenit din ce în ce mai complexă și diversă, am trecut prin câteva procese transformaționale, iar echipa a învățat din aceste experiențe și s-a dezvoltat. Desigur că rezultatele pe care le obținem împreună și le împărtășim îi motivează pe toți. Dezvoltăm oamenii din interior, astfel peste 80% din managerii noștri au crescut în companie. Unii au reușit să urmeze treptele de la vânzător până la șef de departament și manageri seniori.

 

Începând cu 1 octombrie 2019, ați fost numit director general Metro Cash&Carry. Până atunci ați deținut funcția de director achiziții. Ce s-a schimbat în viața dumneavoastră de atunci?

Fiind într-un rol strategic, cel de director achiziții, aveam în responsabilitate performanța comercială a afacerii. Noua poziție presupune managementul general al companiei, care implică atât politica comercială, cât și aspecte operaționale și administrative.

 

În afară de responsabilitatea financiară și economică față de acționari, am în fața mea cei peste 600 de angajați pe care îi conduc și îndrum.

Serghei Martînov

Care au fost primele schimbări/realizări făcute de dumneavoastră în calitate de director general?

Primul lucru pe care l-am făcut în noua poziție a fost organizarea unui team-building, unde am împărtășit cu echipa strategia companiei pe termen mediu. Au urmat decizii și acțiuni în vederea ajustării modelului de afacere pieței și tendințelor din comerț.

Care vă sunt planurile de viitor? Unde vă vedeți peste 5 ani?

Sunt optimist de felul meu și cred că afacerea pe care astăzi o conduc în Republica Moldova are un potențial și viitor frumos. Îmi este greu să vă spun exact unde mă vad, cred că tot în afaceri.

 

Care este mesajul directorului Metro Cash&Carry pentru întreprinderile mici și antreprenorii din Moldova?

Înțeleg că acest sector este cel mai fragil, în această perioadă. Înțeleg că suntem într-un stat mic și în curs de dezvoltare și posibilitățile statului sunt limitate. Micii întreprinzători sunt cei mai expuși în această situație. Unii vor suferi mai mult, probabil nu toți vor rezista, din păcate. Alții vor supraviețui și vor continua să-și dezvolte afacerea. Toți cunosc faptul că orice criză aduce și oportunități, însă puțini reușesc să le valorifice. Antreprenorii de aceea și decid să facă antreprenoriat, pentru că spiritul de independență și aventură le păstrează curajul pentru a merge înainte. Noi, la rândul nostru, ne-am asumat angajamentul, prin misiunea noastră, de a fi campionii afacerilor independente și de a-i susține. Ne implicăm în promovarea și susținerea producătorilor locali, suntem alături de comunitatea HoReCa. Sperăm că viața și afacerile să revină la ritmul normal cât de curând posibil. Cred că într-o perspectivă mai îndelungată vor reuși cei care vor fi flexibili și își vor adapta afacerea la noile realități.

Ce mesaj ați dori să le transmiteți tinerilor din Republica Moldova?

Tinerilor le recomand să-și dezvolte capacitățile și să-și urmeze visurile. Cei care doresc să înceapă o activitate, să considere oportunitățile de moment pe care le oferă angajatorii. Cei care încă nu sunt gata să înceapă o carieră profesională, să folosească timpul pentru învățare și dezvoltarea personală și profesională.

Dle Martînov, vă mulțumim. 

https://agora.md/stiri/77769/afaceri-cu-fata-umana-til-aduce-azi-pe-serghei-martinov-director-general-metro-cashcarry-moldova?fbclid=IwAR3QyHBJ_5TZhX9aDwBGWpL4rEg7G49py-t3Sm397xtFRlSMRr18pipApgs